11 November 2013

Tips Pancing2u: Cara Menyangkuk Umpan

Biasalah kalau hujung bulan memang tiada aktiviti memancing atau komplot yang dijalankan oleh J.C.T Angler maka pos-pos ilmiah seperti tips dan petua akan di muat turun bagi tatapan pembaca blog sebagai pancing2u semua jadi tidaklah pembaca merasa bosan jika melayari blog ini.

Baiklah pada pos kali ini admin akan memberikan sedikit tips bagaimana hendak menyangkuk dan memasang umpan seperti Ikan Belanak, Udang, Cengkerik dan Sotong bagi mereka yang masih baru dalam dunia memancing ini. Sebagaimana kita sedia maklum dalam perihal memancing ini boleh kita anggap sebagai "Continues Learning" dimana seringkali teknik dan cara memancing disetiap lokasi atau tempat adalah berbeza mengikut selera ikan-ikan disitu oleh itu rajin-rajinlah bertanya "Otai-otai" yang selalu memancing disana.

Admin mengaku yang kami juga tidaklah sehebat mana dan ilmu didada masih perlu ditambah, cuma diharap kita tidak jemu dan putus asa berkongsi maklumat dan minat terhadap dunia memancing ini. Gambarajah dibawah boleh ambil sebagai panduan pemancing diluar sana. Selamat Memancing!.

Umpan Cacing

Umpan paling tradisional atau umpan paling laris di setiap sesi pancingan. Kira kalau orang tanya pergi memancing mesti pesan jangan lupa korek cacing di tepi-tepi sungai atau lombong. Gambarajah di atas menunjukkan cara menyangkuk cacing pada mata kail secara berlonggok-longgok baru ikan dapat kesan. Sesuai untuk pancingan di air tawar.
Umpan Cengkerik

Umpan Cengkerik seringkali dikaitkan dengan pancingan di kawasan lubuk, kolam liar dan Parit. Umpan yang sangat efisyen kerana ikan gemarkan rasa ranggupnya. Cuma kadang kala ada orang yang masih geli untuk memegang binatang ini. Cara menyangkuknya dari hujung kepala terus menembusi badannya.

(Kepala)
(Ekor)
Umpan Ikan Belanak

Bagi pemancing yang selalu turun ke kolam Air Masin untuk menjerat ikan Siakap, Jenahak, Kerapu, Kaci, Dan dll, pilihan umpan Ikan Belanak memang merupakan alternatif yang sangat baik memandangkan ianya bersaiz kecil dan mudah menarik perhatian pemangsa-pemangsa di dalam kolam tersebut. Gambarajah diatas menunjukkan cara menyangkuk mata kail pada tubuh ikan tersebut. Terdapat 2 cara untuk memasang mata kail satu di bahagian kepalanya dan ekornya dan dengan ini ikan tersebut masih boleh bergerak dan tidak mudah mati.

(Kepala)
(Ekor)
Umpan Udang

Umpan ini boleh diketegorikan "Umpan Sepanjang Zaman" atau "Favourite" digunakan oleh setiap pemancing untuk menjerat ikan-ikan di kolam air masin. Setiap kolam memancing memang menyediakan udang sebagai umpan bagi kolam pancing mereka dengan bayaran Rm0.50 - Rm1.00 bagi setiap ekor. Rata-rata kolam yang Admin pergi semuanya menggunakan umpan Udang sebagai sumber menjerat makhluk dasaran. Oleh itu keberkesanan penggunaan Udang memang tidak boleh dinafikan.

Gambarajah diatas menunjukkan teknik menyangkuk Udang pada mata kail anda dengan betul, satu kaedah adalah menyangkuk di bahagian ekor Udang manakala satu lagi kaedah adalah di bahagian atas kulit kepala Udang, tujuannya adalah untuk mengelakkan Udang tersebut cepat mati dan tahan lebih lama walaupun dilempar berkali-kali. Sesetengah pemancing lebih gemar menggunakan Udang kopek untuk mengilat ikan yakni Udang yang telah dikopek kulitnya dan diluruskan menggunakan surat khabar sebelum di sejuk bekukan semalaman di dalam peti ais.


Umpan Sotong

Bagi mereka yang selalu turun ke Muara, Tebing, Laut dan lain-lain tempat, penggunaan umpan Sotong menjadi pilihan pemancing memandangkan ikan-ikan di laut dalam lebih gemar memakan umpan tersebut. Gambarajah diatas menunjukkan teknik menyangkuk mata kail pada sotong. Ada banyak teknik dan kaedah yang diaplikasikan dalam menyangkuk Sotong namun ini hanya gambarajah yang meliputi keseluruhan tubuh Sotong yakni dengan menyangkuk pada hujung ekor terus menembusi badannya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...