04 March 2014

Kolam New Vision Sementa - (01.03.2014)

Jerebu...Jerebu...Jerebu...

Itulah fenomena yang melanda negara kita saat ini, dengan iklim cuaca yang tidak menentu tahap udara yang boleh merbahayakan kesihatan manusia. Kita selaku pemancing juga tidak terlepas dari impak keadaan cuaca yang teruk kini, apa yang boleh kita lakukan adalah dengan mematuhi peraturan dan mengikut nasihat dari pakar seperti doktor dengan meminum air dengan banyak, elakkan aktiviti luar dan kurangkan menghisap rokok (*bagi perokok).

Pintu Masuk Kolam
Walau keadaan cuaca yang tidak mengizinkan sekarang, P2U Angler tetap tidak patah semangat untuk turun beraksi. Mana boleh tahan tengok set pancing terbiar berkarat!. Lokasi kali ini yang diterjah adalah ke Kolam New Vision Sementa yang terletak di Kapar. Hanya Saya (Admin) dan Torres yang turun menguji kolam tersebut memandangkan ahli komplot yang lain sibuk dengan urusan masing-masing.

Kaunter Kolam
Senarai Pakej / Yuran
Siap Ada Promosi Dan Servis Melepaskan Perambut Lagi...Terbaik!!!
Ini merupakan kali pertama kami turun ke kolam tersebut dan sebarang pot dan teknik untuk menjerat ikan dikolam tersebut masih belum diketahui lagi. Berbekalkan sumber yang diperoleh dari internet dan google.com, apa yang kami ketahui adalah kolam tersebut terkenal dengan spesies "Kerapu Hybrid" nya serta ikan yang agak "Frenzy". Oleh itu P2U Angler akan mencuba dan membuat perbandingan kelebihan dan kekurangan kolam tersebut agar dapat menjadi rujukan kepada pemancing-pemancing lain bila mengunjungi Kolam New Vision Sementa kelak.

Saya Dan Torres Lepak Di Port Depan Kolong
Kami tiba di lokasi dan "Check In" tepat jam 4 Petang, dan sepakat membeli 6 ekor Udang hidup dan 4 ekor Ikan Belanak untuk di buat umpan. Setiap seekor berharga Rm1.00 dan disediakan di kaunter kolam. Bayaran masuk bagi sebatang joran pula adalah sebanyak Rm55.00 bagi tempoh 4jam dan tambahan Rm15.00 bagi jam berikutnya. Apa yang menariknya pemancing boleh berhenti berehat untuk solat dan makan apabila sudah memancing unutk 2 jam pertama dan menyambung jam berikutnya selepas berehat.

Saya Bergerak Sekitar Kolam Untuk Mengilat
Tidak terlalu ramai pemancing yang ada di kolam pada waktu itu dan ini memberikan kelebihan buat kami memilih spot yang selesa yakni di bahagian hadapan kolam berdekatan pintu masuk kolam kerana banyak otai-otai selalu lepak disitu menandakan spot tersebut menarik.

Pemandangan Bahagian Tepi Kolam
Kami pun membuat balingan labuhan pertama, saya mencuba menggunakan umpan Udang yang dicangkuk pada bahagian ekor manakala Torres pula menggunakan Ikan Belanak sebagai umpan. Saya pula cuba ke bahagian hujung kolam untuk membuat balingan yang agak jauh ke tengah dan mengilat perlahan-lahan. Tiba-tiba joran Seahawk saya melentur disentap kuat oleh penghuni kolam manakala kekili Daiwa Crest 1500 berdesing "Kringg..Kring.." sudah mengena ini pada firasat saya. Drag diketatkan sedikit bagi mengawal larian ikan yang agak ganas dan meliar.

Alhamdulilah...Baru 10 Minit Sudah Menerima Sambaran
Seluruh mata dikolam tertumpu melihat aksi saya bertarung dengan ikan masakan tidak, baru 10 minit masuk kolam sudah "Kena", rezeki...rezeki...Akhirnya seekor Siakap Merah atau MJ berjaya saya tewaskan dalam anggaran 1.2kg sahaja. Alhamdulilah. Torres masih lagi tidak mendapat sebarang tangkapan dan masih setia membangau di port hadapan kolong. Ikan tadi ditambat dan dibiarkan didalam kolam untuk dibiarkan segar ketika bawa pulang nanti.

MJ @ Siakap Merah Yang Tertewas Dengan Daiwa Crest 1500
Kemudian saya meneruskan sesi pancingan dengan bergerak kesekitar kawasan kolam untuk menguji dan mencari spot-spot terbaik untuk menjerat "Sang Kerapu Hybrid". Air kolam tidaklah terlalu kotor dan berbau. Manakala kolamnya pula tidaklah terlalu dalam hanya sedepa lengan sahaja menurut otai kolam tersebut. Menurut kata otai disitu, terdapat spesies Siakap, Jenahak, MJ dan Kerapu Hybrid yang mendiami sekitar kawasan kolam.

Pada hari tersebut macam kurang orang mendapat sambaran walaupun taukeh kolam ada melepaskan beberapa ekor ikan, mungkin ikan tidak mahu membuka mulut atau mungkin juga faktor cuaca yang kering dan panas membuatkan ikan tidak aktif. Akhirnya setelah tamat tempoh memancing selama 4 jam kami pun pulang dengan keputusan 1 ekor MJ @ Siakap Merah yang berjaya kami bawa pulang. Mungkin kami akan turun sekali lagi ke kolam tersebut dan membuat persediaan yang lebih rapi.

Sekian sahaja cerita kami pada kali ini, terima kasih diucapkan kepada semua pembaca pancing2u yang sudi meluangkan masa mengunjungi blog kami. Sebarang pertanyaan bolehlah menghubungi Kolam New Vision Sementa di talian - 017-661 5726 (Firdaus)