03 June 2015

Sirkit Pancing Putrajaya 2/2015 - (31.05.2015)

Sirkit Pancing Putrajaya merupakan acara kejohanan pertandingan memancing yang diadakan 4 kali dalam setahun. Acara ini merupakan acara wajib yang mesti disertai oleh P2U Angler dan telah dimasukkan dalam kalendar pancing kami. Pada sirkit kali ini ianya diadakan bersemperna sambutan Hari Belia pada tarikh 31 Mei 2015.

Admin Tiba Di Sirkit Pancing Putrajaya 2/2015
Pada siri kali ini, wakil P2U Angler yang turun memancing adalah seramai 4 orang iaitu Admin, Torres, Hairul dan Jojo. Seperti biasa kami akan berkumpul di khemah pendaftaran bagi sesi mendaftar dan mengambil T-Shirt kejohanan. Admin tiba awal di lokasi seawal jam 7.30am kemudian disusuli oleh Torres dan Jojo manakala Hairul pula sedikit lewat.

P2U Angler: Hairul Dan Torres Akhirnya Tiba...
Sirkit kali ini telah di adakan di Tasik Persint 4 bertentangan dengan bangunan PICC, Putrajaya dan dibawah Jambatan Emas sepanjang sisir tasik tersebut. Oleh yang demikian sekiranya anda berada di bawah jambatan jarak dari arah kiri dan kanan boleh sampai sehingga 3 kilometer. Bagi memudahkan peserta untuk bergerak ke mana-mana adalah disarankan untuk membawa motorsikal kerana jarak untuk ke khemah urusetia, khemah menjual makanan, tandas dan lain-lain dikuatiri jauh dari port pilihan pemancing.

Khemah Pendaftaran...
Urusetia Pihak Penganjur...
Kaunter Sebelah Untuk Mengambil T-Shirt Dan Cabutan No. Bertuah...
Seperti biasa jumlah peserta yang menyertai sirkit ini sememangnya ramai sehingga mencecah ribuan orang oleh yang demikian setiap ceruk pasti dihurung oleh pemancing yang telah tiba lebih awal dari kami. Pemilihan port sangatlah subjektif ekoran tekanan yang diberikan oleh pemancing lain. Akhirnya kami berjaya mencari tempat yang boleh dikira agak baik kerana dilindungi oleh pokok dari terik matahari dan kawasan yang sedikit rata. Kami pun mula membentangkan tikar untuk berehat bersarapan dan "Set Up" peralatan yang dibawa.
Port Menghadap PICC, Putrajaya...
Umpan yang kami gunakan kali ini agak "Universal" iaitu Cengkerik dan Cacing tanah yang dibawa oleh Admin dan Hairul. Kami tidak berharapan tinggi untuk memperoleh tangkapan yang mewah dan lebih cenderung untuk bersantai dan menikmati suasana sirkit.

Ribuan Peserta Kejohanan...
Kali Ini Kami Ditemani Ramai Kawan-Kawan...
Menunggu Dengan Kesabaran...
Set peralatan yang digunakan pula merupakan set Medium Weight yang boleh dikatakan mampu menerima impak sekiranya ikan yang terjerat bersaiz 10KG. Apa yang kami perhatikan adalah pertambahan jumlah Marshal yang berkawal sekitar bahagian belakang. Bagus juga terdapat banyak Marshal berkawal, ini dapat membantu urusan kawalan pemancing dan kaedah penghantaran ikan yang berjaya dibawa naik ke khemah juri lebih pantas.

Terdapat Booth Menjual Peralatan Memancing...
Orang Ramai Sedang Melihat Peralatan Memancing...
Dari pagi hingga tengah hari kami masih tidak berjaya mendaratkan sebarang hasil tangkapan, mungkin masih belum tertulis rezeki kami disini. Pemancing di bahagian lain banyak sambaran diterima sepeti Ikan Belida bersaiz 3 KG, Toman anggaran saiz 1 KG dan Ikan Baung bersauz 2 KG. Kami hanya mampu melihat hasil-hasil mereka ketika Marshal membawa ikan tersebut ke khemah juri untuk di timbang.

Hadiah-Hadiah Menunggu Pemenang...
Akhirnya masa pertandingan telah tamat dan kami gagal untuk membawa naik sebarang tangkapan, kini tiba masa yang ditunggu oleh kami iaitu sesi cabutan bertuah yang mana jika berjaya boleh membawa pulang model Kriss MR1 dan TV 50inci. Kami pun mengemas kembali peralatan dan sampah sarap harus dikumpulkan untuk dibuang kedalam tong sampah yang disediakan disekitar kawasan memancing. Sebelum bergerak ke khemah utama bagi pengumuman juara sirkit, peserta boleh ke kaunter pengambilan hadiah di bahagian belakang pentas utama untuk menyemak nombor angka giliran yang terdapat di resit untuk meraih hadiah secara percuma.

Temoleh Kejuaraan...
Saiz Temoleh Yang Sihat-Sihat - 4KG / 6KG / 8KG
Pada sirikit kali ini sebanyak 4 ekor ikan Temoleh berjaya didaratkan yang mana beranggaran 4KG hingga 8 KG. Juara sirkit pula merupakan orang Putrajaya sendiri yang sememangnya otai. Akhir kata dari kami P2U Angler, syabas buat Perbadanan Putrajaya kerana telah berjaya menganjrkan satu aktiviti sukan memancing khas buat pemancing-pemancing yang dahagakan pengalaman dan cabaran. Umat islam di Malaysia bakal menyambut kedatangan bulan Ramadhan oleh yang demikian sebarang aktiviti memancing P2U Angler akan ditunda sehingga lepas Hari Raya Aidilfitri. Sekian sahaja Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...