29 September 2014

Sirkit Pancing Putrajaya 3/2014 - (28.09.2014)

Checklist Barang Untuk  Pertandingan:

Pancing 2 Batang - Siap!
Pancang "Y" - Siap!
Tikar / Kerusi - Siap!
Tangguk - Siap!
Beg Pancing (Mata kail / Perambut / Ladung) - Siap!
Umpan Roti Dan Cengkerik - Siap!
Bekalan Air - Siap!

 Resit Rasmi Pertandingan - Siap!

Cengkerik RM3 Beli Di Kedai Akuarium...
Teknik "Picagari" Umpan Roti...
Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada pembaca Pancing2u sekalian, kali ini P2U Angler ingin mengemaskini aktiviti memancing kami di Sirkit Pancing Putrajaya 3/2014 yang mana ia merupakan siri ke 3 dari 4 siri yang dipertandingkan pada tahun 2014. Sehari sebelum hari pertandingan kami telah membuat persediaan kelengkapan pancing dan umpan, cuma kali ini umpan yang digunakan hanyalah Cengkerik dan Roti perisa cacing tanah sahaja memandangkan Si Lebai gagal mendapatkan stok Buah Sawit untuk di peram.

Sedia Bergerak Seawal Jam 6 Pagi...
Seawal jam 6 pagi Admin keluar dari rumah dan bergerak melalui Lebuhraya MAX untuk mempercepatkan perjalanan dari Sentul ke Putrajaya. Setibanya di lokasi, Hairul sudah berada disana bersama anak beliau, dari jauh kelihatan Lebai menaiki motorsikal bersama batang rod terpacak di belakangnya. Alhamdulilah semuanya selamat sampai dan hadir ke lokasi.

Khemah Pendaftaran Peserta
Kaunter Pendaftaran Peserta
Kaunter Pengesahan Peserta - Boleh Ambil T-Shirt Disini!!!...
Kami pun terus ke kaunter pendaftaran untuk mengesahkan resit pertandingan. Pihak penganjur juga bermurah hati kerana menyediakan "Goodies" berupa T-Shirt kejohanan kepada 1000 peserta yang membuat pendaftaran awal. Sebenarnya P2U Angler menghantar lebih kurang 6 wakil ke pertandingan ini namun lagi 3 orang iaitu Jo, Ringgo dan Wak Lizam tidak dapat hadir kerana masalah yang tidak dapat dielakkan. Tinggallah Admin, Lebai Dan Hairul bertiga sahaja beraksi pada kali ini.

Ayuh Bergerak!!!...

Khemah Dipacak sejak dari Semalam
Selesai mendaftar, kami menyusur sepanjang laluan pejalan kaki di pesisir tasik tersebut dan mendapati terdapat ribuan pemancing tegar yang seawal jam 6 pagi "Booking" tempat dan spot yang baik. Mereka telah mendirikan khemah dan bermalam di sana demi untuk tidak melepaskan peluang memancing. Maka terpaksalah kami bertiga berjalan jauh sedikit ke bahagian belakang untuk mencari tempat melabuhkan umpan.

Kebanyakkan Peserta Adalah "Otai-Otai" - Mohon Tunjuk Ajar Sifu!
Bersusun...
Memang hampa kerana hampir sepanjang pesisir tasik dipenuhi pemancing jika hendak berjalan sejauh mana pun pasti akan dipenuhi pemancing lain oleh yang demikian apa boleh buat nampaknya terpaksalah kami menyelit diantara mereka,  Dengan berbekalkan muka "Selamba" kami meletakkan barang kelengkapan dan bersiap untuk memasang pancing dan perambut. Suasana pagi tersebut memang nyaman kerana udara segar dan nyaman.

Lebai dan Hairul Mempersiapkan Diri...
Alhamdulilah spot yang kami peroleh adalah di bahagian hujung oleh yang demikian memudahkan kami membuat balingan tanpa perlu menggangu pemancing-pemancing lain. Saya menggunakan umpan roti yang di kepalkan menggunakan Picagari (*Rujuk Gambar Diatas) menjadikan ia sebijik-sebijik dan memudahkan apabila disangkut di mata kail. Penggunaan mata kail kecil juga adalah digalakkan kerana ikan spesies air tawar ini kebanyakannya bermulut kecil. Sementara itu Si Hairul dan Si Lebai menggunakan umpan cengkerik yang dicangkukkan pada mata rambai. Satu balingan yang tidak terlalu jauh di lakukan memandangkan joran kami kesemuanya pendek. Alamak, kene cari satu joran "Surf Casting" jawabnya.

Admin Menikmati Pemandangan Yang Indah
Suasa di kawasan pertandingan cukup harmoni dan pemandangan  begitu indah sekali, memang pihak penganjur tidak salah membuat tafsiran kerana pertandingan sebegini sememangnya mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan dan satu aktiviti yang agak baik dihujung minggu. Bagi mereka yang tidak gemar memancing bolehlah melakukan aktiviti kayuhan basikal sepanjang kawasan persisir tasik.

Rasa Perlu Beli 1 Joran "Surf Casting" Untuk Membuat Balingan Lebih Jauh
Dalam masa pertandingan sesekali terlihat aksi "Otai" bertarung dengan makhluk disitu serta berjaya mendaratkan ikan antaranya Baung, Toman, Tengas dan macam-macam lagi. Apa yang dapat Admin perhatikan adalah joran yang digunakan merupakan joran panjang dimana mereka berupaya membuat balingan jauh ke kawasan tengah tasik yang merupakan tempat ikan bermain. In shaa allah, kami akan cuba mendapatkan joran panjang untuk siri ke 4 nanti, tunggu...

Laluan Ikan - Bahagian Hujung Tasik...
Dari pagi hingga ke tengah hari masih "Kumpau" tiada sebarang tangkapan berjaya di naikkan, apatah lagi sebarang getuan juga masih belum dirasa. Kejadian tali bersimpul antara satu sama lain memang banyak berlaku, Admin sendiri berapa kali terpaksa membetulkan kedudukan pancing kerana sering menjadi mangsa belitan pemancing lain. Terpaksa bertolak ansur dan bertimbang rasa, jangan cepat emosi dan kita seharusnya mengawal keadaan agar tiada perkara tidak diingini berlaku.

Jeng...Jeng...Jeng...
Akhirnya pertandingan pun berakhir tepat jam 12:30 petang, nampaknya kami gagal menbawa naik sebarang tangkapan untuk di timbang di meja juri. Apa boleh buat, semangat harus diteruskan dan perlu kembali memperbaiki teknik serta kelengkapan. Setelah siap berkemas kami semua sepakat untuk ke khemat urus setia untuk melihat andai nombor pendaftaran kami berjaya mendapatkan cabutan bertuah.

Temensis @ Temoleh - 7.6 KG
Kami sempat singgah di khemah juri untuk melihat hasil tangkapan pemancing lain, alangkah terkejutnya Admin apabila melihat seekor Temoleh bersaiz 7.6kg berjaya didaratkan oleh seorang pemancing veteran. Masih adakah spesies bersaiz induk ini terdapat di perairan Putrajaya. Jawapannya adalah "Ya..." kerana buktinya seekor Temoleh telah berjaya dinaikkan. Jelas sekali ekosistem di Putrajaya masih terkawal walaupun pembangunan pesat berlaku disini. Kita sebagai generasi baru  harus mengekalkannya agar anak cucu kita akan dapat merasa apa yang kita kecapi sekarang.

Ikan Kejohanan Berharga RM7000.00
Antara Spesies Yang Berjaya Dibawa Naik - Toman, Haruan, Baung, Tenggalan
Akhir kata dari kami P2U Angler, terima kasih kerana sudi meluangkan masa membaca blog Pancing2u ini, sokongan anda adalah sangat diperlukan untuk memantapkan lagi industri serta dunia hanyir ini. Sekiranya terdapat bahan cerita atau komen jangan lupa untuk kirimkan kepada Admin untuk dipamerkan di blog Pancing2u.

-Assalamualaikum

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...