07 October 2014

Tips Pancing2u: Panduan Mengendalikan Ikan

Assalamualaikum dan Salam sejahtera, kali ini Pancing2u ingin berkongsikan sedikit tips kepada para pemancing diluar sana dalam mengendalikan ikan di mana-mana padang pancing. Memang seronok apabila umpan telah mengena, tambah seronok bila dapat bertarung sepuasnya dengan ikan. Namun teknik dan tatacara untuk mengendalikan ikan yang akan didaratkan itu tidak ramai ambil kisah sangat. Hakikatnya, cara pengendalian ikan amat penting tidak kiralah sama ada untuk melepaskan kembali ikan tersebut atau dijadikan lauk.


Tangguk / Sauk
Sebaiknya gunalah tangguk atau sauk yang sepadan dan sesuai untuk mendaratkan ikan. Dengan cara ini ikan tidak berhadapan risiko kecederaan malah dapat mengelakkan kemalangan pada joran dan pemancing sendiri.



Lip Grip / Pencangkuk Bibir Ikan
Jika tiada penyauk, gunakanlah Lip Grip atau Pencangkuk bibir ikan. Penggunaan Lip Grip amat bagus jika memancing ikan air tawar bergigi tajam seperti Haruan dan Toman. Selain mudah bagi proses menanggalkan mata kail kemalangan juga dapat dikurangkan. Terdapat pelbagai rekabentuk yang boleh dipilih oleh pemancing diluar sana, tertakluk kepada bajet dan selera anda.


Gancu / Pencangkuk
Jika pancingan di laut, seeloknya gunalah gancu atau pencangkuk. Apatah lagi jika ikan yang ingin didaratkanitu bersaiz besar, bergigi tajam tajam atau yang bersengat seperti ikan Pari.


Playar / Hook Remover
Apabila menanggalkan mata kail dari dalam mulut ikan, sebaiknya gunalah Playar atau Hook Remover dan elakkan dari menanggalkannya dengan menggunakan tangan khusus mengendalikan ikan bergigi tajam.


Tangan Kosong
Sekiranya tiada peralatan tersebut dan perlu mendaratkan dengan menggunakan tangan, pastikan ikan berkeadaan lemah, sebaiknya guna bahagian ekor ikan untuk menariknya ke darat. Boleh juga mendaratkan ikan dengan kaedah memegang mulutnya dengan tangan tetapi harus diingatkan, bukan semua ikan boleh dipegang dibahagian mulutnya seperti siakap atau sebarau, sebaiknya kenali dulu jenis ikan sebelum "Tunjuk Hero".

Kurangkan Ikan Mengelepar
Bagi mengurangkan ikan daripada menggelepar, pegang ekor ikan dan bengkokkan badannya ke arah kepala. Jangan terlalu kuat hingga boleh mematahkan tulang. Jika memegang ikan bersengat peganglah dibahagian kepalanya dengan cara yang betul.

Mata Kail Di Telan Jauh Kedalam
Jangan sesekali menyeret ikan naik ke darat khususnya jika berhasrat untuk melepaskan kembali ikan tersebut. Sekiranya mata kail ditelan terlalu jauh ke dalam, sebaiknya putuskan sahaja perambut dan biarkan mata kail di dalam mulut ikan.


Ketika Sesi Fotografi
Jika ingin berpotret bersama ikan, sebaiknya ampu tubuh ikan di bahagian kepala dan ekornya. Jangan memegang ekor sahaja kerana ia boleh mencederakan ikan dan mudah terhempas.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...