15 October 2013

Kenali Anatomi Bahagian Ikan

(Anatomi Bahagian Ikan)
Sebagai individu yang gemar dengan dunia "Hanyir" ini kita seharusnya lebih peka terhadap isu semasa serta perkembangan barang-barang pancing dipasaran. Dalam usaha menjadi seorang pemancing yang menjadikan sukan ini sebagai hobi mahu pun sekadar aktiviti santai, kita seharusnya menambah ilmu dan pengetahuan tentang perihal dunia memancing ini. Sebagai contoh seseorang pemancing itu haruslah mempunyai etika dan menghormati pemancing lain ketika memancing di luar sana. Perasaan cinta dan prihatin terhadap alam sekitar serta keadaan sekeliling harus dititik beratkan. Ini bertujuan memberi peluang kepada generasi akan datang menikmati apa yang dikecapi oleh kita sekarang.

Acap kali kedengaran ada pemancing yang masih tidak mengikut peraturan dan melanggar arahan dari pihak-pihak berkuasa dengan menggunakan peralatan yang dilarang serta mencemarkan alam sekitar dengan membuang sampah. Sikap pemancing yang rakus dengan menangkap ikan dengan melebihi had yang ditetapkan dan tidak menerapkan konsep "Beg Limit". Namun semua perkara ini dapat dielakkan jika pemancing itu sendiri beretika dan berilmu. Ilmu dalam dunia memancing ini terlalu luas dan mudah diperolehi dari segi pengalaman serta pembacaan. Apa yang penting adalah kesedaran dalam diri pemancing itu sendiri untuk bersama-sama melindungi sukan ini.

Pada cerita kali ini saya akan berkongsikan sedikit ilmu yang boleh dimanfaatkan oleh pembaca Pancing2u di luar sana. Kita mungkin sudah mengenali jenis-jenis ikan dan habitat yang didiaminya namun pernahkah kita terfikir nama anggota bagi bahagian ikan yang dipancing itu?. Sesetengah ikan mempunyai duri dan sengat yang berbisa dibahagian-bahagian badannya oleh itu gambarajah berikut mungkin membantu anda dalam mengenali bahagian anggota ikan serta dapat mengesan andai ikan yang dipancing itu mempunyai duri dan sengat yang boleh membahayakan diri.

"Berikan seseorang ikan, dia hanya kenyang untuk sehari. Ajarkan seseorang menangkap ikan, dia akan kenyang untuk selama-lama."

- Admin

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...