14 October 2013

"Kumpau" Di Kolam Jugra, Banting - (13.10.2013)

"Langit Tidak Selalunya Cerah"

Itulah pepatah yang dapat di takrifkan oleh P2U Angler ekoran trip ke Kolam Jugra, Banting mengalami pada ke "Kumpau" an pada 13.10.2013 yang lalu. Sesi pada kali ini disertai oleh 4 orang ahli iaitu Saya (Admin), Ringgo, Torres dan Jojo yang seawal jam 9.30am telah berada disana dan mula memancing ikan. 

(P2U Angler Bersemangat Di Awal Pagi)
Sesi kali ini kami menggunakan umpan isi ikan Tongkol yang dibeli di pasar Keling yang terletak di kawasan kolam tersebut. Selain itu umpan Udang digunakan sebagai altenatif untuk "Casting". Apa yang menyedihkan adalah Udang yang dijual semuanya bersaiz kecil-kecil belaka. Taukeh kolam telah menipu pemancing dengan menjual umpan udang bersaiz kecil yang sememangnya tidak boleh untuk dibuat "Casting" dan hidup lebih lama. Pesanan saya kepada beliau, andai hendak menjimatkan kos pun janganlah sampai menukar umpan Udang sedia ada dengan jenis yang lain, ini akan memudaratkan pemancing bagi yang tidak membawa umpan dari luar.

(Katanya 75 Ekor Siakap Dilepaskan Namun Seekor Pun Tidak Naik!!!)
Kami memilih port yang paling hadapan berdekatan pintu masuk kolam dan terus melabuhkan joran. Seperti yang dijangka umpan kami kerap tercabut dari mata kail saiz 11, ekoran Udang berkenaan bersaiz kecil dan tidak tahan. Perkara ini betul-betul mengganggu prestasi kami untuk memancing memandangkan kami tiada alternatif lain untuk digunakan.

Sesi pancingan kami berakhir pada pukul 12.30pm dan semua berasa kecewa kerana gagal mendaratkan seekor ikan pada sesi tersebut. Mengikut kata Taukeh kolam tersebut melalui pesanan ringkas (SMS) sebanyak 75 ekor Siakap dilepaskan dikolamnya untuk pancingan semperna hari raya qorban namun nampaknya ianya satu penipuan. Sekian sahaja perkembangan kami untuk kali ini semoga bertemu lagi di sesi pancingan akan datang.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...