24 March 2014

Tips Pancing2u: Mengekalkan Kesegaran Ikan Yang Dipancing

KEKALKAN IKAN SEGAR

Bagi kaki pancing, memancing bukan sahaja bererti proses bertarung dengan ikan dan mendaratkan ikan sahaja, mengekalkan kesegaran ikan juga harus dititik beratkan kerana proses ini adalah amat penting bertujuan memelihara rezeki yang dikurniakan itu. Kali ini P2U Angler akan berkongsikan beberapa tip untuk mengekalkan kesegaran ikan yang berjaya dipancing oleh anda. Tidak kira anda memancing di Kolam, Lombong, Tasik, Sungai, Laut atau dimana sekali pun asasnya adalah untuk menjayakan keseluruhan aktiviti memancing anda. Ingat dizaman moden ini pelbagai bakteria dan kuman yang berkeliaran di ruang udara oleh itu kita seharusnya bijak menanganinya dengan menjaga dan mengekalkan kesegaran ikan yang dipancing. Berikut disertakan beberapa tips:

Menggunakan Uncang Jaring jika memancing dikawasan berhampiran rumah. Ikan yang dikail dimasukkan ke dalam Uncang jaring dan direndamkan semua ke dalam air bagi membiarkan ikan itu terus hidup. Bagaimanapun saiz ikan terhad kepada yang kecil (kurang dari 5 kg). Ikan bersaiz besar tidak sesuai dimasukkan ke dalam uncang jaring kerana jika ikan tersebut meronta pasti akan menyebabkan jaring tersebut koyak dan ikan akan terlepas. Jaring tersebut boleh di dapati di kedai-kedai memancing dan terdapat dalam pelbagai saiz.

Menggunakan Kotak Air Batu seperti Coleman, Bakau Dan Cooler box. Ia paling banyak digunakan jika memancing di laut bagi tempoh yang lama dua atau tiga hari. Ikan yang dikail terus dimasukkan ke dalam kotak air batu supaya sentiasa sefar walaupun sudah mati. Ada pelbagai saiz dan kualiti kotak menyimpan ikan yang diperbuat dari material seperti kaca dan plastik. Jadi terpulang diatas selera masing-masing. "Biar Alah Membeli, Menang Memakai".


Menyiang dan Membalut ikan menggunakan Surat Khabar. Kaedah ini banyak di amalkan oleh pemancing yang pergi ke hutan melebihi tiga hingga empat hari. Membawa tong ikan adalah sangat tidak praktikal kerana pemancing perlu mengangkutnya dan menyukarkan perjalanan. Oleh itu ikan yang dipancing perlu disiang terus termasuk membuang perut dan insang sekali. Sebaik-baiknya ikan yang disiang perlu di elakkan dari terkena air. Ikan yang siap disiang tadi ditabur sedikit garam sebelum dibalut pada surat khabar dan disimpan dalam tin biskut.

Membunuh segera ikan yang diperolehi. Cara ini banyak diamalkan terutamanya negara seperti Amerika Syarikat, Kana dan sebahagian negara Eropah. Caranya ialah membunuh ikan secara mengejut menggunakan besi tajam. Ikan itu dibunuh dengan menghentak besi tajam di bahagian kepala iaitu anta mata ikan berkenaan (dimana terletaknya otak). Dengan sekali hentakkan, besi tajam tadi akan menembusi tengkorak dan mencederakan ikan. Rasionalnya cara ini ialah ikan yang mati secara perlahan akan mengeluarkan sejenis hormon dari otak. Hormon ini bertindak sebagai perangsang untuk mempercepatkan proses pereputan protein. Jadi, jika ikan mati secara mendadak, otak ikan sempat merangsang pengeluaran hormon berkenaan. Kaedah ini sesuai dilakukan bagi ikan bersaiz besar. Bagaimanapun, cara ini dianggap kejam oleh sesetengah badan perlindungan haiwan sedunia.

-(Sumber rujukan: P2U Angler)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...