09 June 2014

P2U Angler Sokong Angler UNITEN... - (07.06.2014)

Lokasi Pertandingan - Tasik UNITEN, Bangi
Merujuk kepada paparan yang lalu iaitu iklan Pertandingan Memancing anjuran, UNITEN. Untuk makluman pembaca blog pancing2u, pertandingan tersebut merupakan acara yang dianjurkan hasil kerjasama dikalangan pelajar-pelajar UNITEN yang diberi nama "Kelompok Cendikiawan". Apa yang menariknya dari Hakim, Marshal, Urusetia dan Pegawai pengawasan semuanya terdiri dari kalangan pelajar. Kami merasa kagum dengan mereka manakan tidaknya, rata-rata diantara mereka bukannya pemancing tegar namun berjaya menganjur dan menguruskan pertandingan memancing dengan baik.

Khemah Urusetia
P2U Angler tidak melepaskan peluang untuk menyertainya. Dalam erti kata lain, memancing semestinya untuk mendapatkan ikan serta pengalaman namun selain itu tanggungjawab kita dalam menyokong mereka yang menganjurkan pertandingan dan lain-lain acara juga harus dititik beratkan. Barulah dunia sukan memancing ini dapat berkembang dengan baik.

Pemancing Mula Memenuhi Sekitar Tasik UNITEN
Aktiviti Riadah Bersama Keluarga
Baiklah pertandingan tersebut berlangsung di Tasik UNITEN bersebelahan Masjid dan Hotel Residence, UNITEN. Keluasan tasik tersebut anggaran satu padang bola dan bayaran Rm30.00 dikenakan bagi sebatang joran. Tasik tersebut merupakan kawasan "Larangan memancing" namun istimewa kali ini ianya dibuka khusus untuk pertandingan, Admin jangkakan yang pasti spesies-spesies yang tinggal didalamnya terjaga dengan baik dan masih belum menerima tekanan dari pemancing.

Tegar!!!...Admin Dengan Penampilan Solo...
Sesi kali ini hanya Admin yang turun beraksi memandangkan rakan-rakan yang lain mempunyai urusan serta kerja yang harus diselesaikan. Nampaknya tugasan ini tidak boleh dianggap mudah memandangkan penampilan solo mempunyai banyak risiko dan kurang menarik, namun Admin teruskan juga berjuang untuk mewakili P2U Angler. Tiba di lokasi seawal jam 7:00 pagi dan mendaftarkan diri di khemah urusetia. Kelihatan ramai yang beratur untuk mendaftar dan sejurus selepas mendaftarkan joran Admin pun terus meronda kawasan sekitar tasik bagi mencari tapak yang dirasakan sesuai.

Khemah P2U Angler...Hehehe
Alhamdulilah, tapak di bahagian tengah tasik menjadi pilihan Admin memandangkan ianya redup dan tenang. Kelihatan peserta-peserta mula memenuhi segenap kawasan tasik, mereka terdiri dari pelajar dan pekerja UNITEN serta Orang awam. Untuk permulaan umpan yang digunakan hanya cacing tanah yang dipasang pada mata kail saiz kecil. Labuhan pertama dilakukan dengan jayanya terus ke tengah tasik dengan bantuan ladung saiz 2.

Pakai Umpan Cacing Dulu...
Apa yang dapat Admin perhatikan banyak pemancing menerima sambaran dari Talapia serta Lampam bersaiz kecil namun ianya tetap perlu di bawa ke meja hakim dan ditimbang memandangkan pertandingan kali ini kiraannya berdasarkan berat ikan yang berjaya di pancing. 1 jam sudah berlalu dan seekor Pacu seberat 3.85kg telah berjaya dinaikkan.

Power Umpan "Otai" Ini Asyik Menarik Jer...
Ganas Gaya "Otai" Ini...
Pelbagai ragam dan gaya dapat dilihat, masing-masing mempersembahkan teknik balingan serta umpan dedak yang "Power" memaksa Admin menukar strategi dari berumpankan cacing kepada penggunaan dedak dan mata rambai. Mana boleh tahan tengok orang sebelah asyik "PACAAAAK!!!".

Bertukar Kepada Penggunaan Dedak Pandan
Matahari semakin meninggi dan suhu pula semakin meningkat panas. Ramai pemancing berteduh dibawah pohon-pohon rendang ditepi tasik. Rekod  tempat 1st masih disandang oleh Pacu berat 3.85kg, 2nd Patin berat 2.2kg dan 3rd Rohu berat 1.8kg. Terdetik juga di hati "Kemanakah Pergi Spesies Gadang di Dalam Tasik Ini?....".

P2U Angler 06 - Hairul Datang Bersama Keluarga Memberi Sokongan
Jam sudah menunjukan pukul 12:00 tengah hari menandakan pertandingan sudah hampir ke penghujungnya namun Admin masih belum menerima sebarang tangkapan. Mungkin rezeki tidak berpihak kepada Admin kali ini atau mungkin umpan yang dipersembahkan kurang efektif untuk memikat spesies di tasik ini. Akhirnya siren penamat dibunyikan menandakan tamat sudah pertandingan. Walau apa pun Admin tetap berpuas hati dan tahniah diucapkan kepada warga UNITEN kerana berjaya menganjurkan pertandingan dengan baik. Sekian sahaja cerita pada kali ini diharap pembaca blog Pancing2u terhibur dan teruskan sokongan anda. Aktiviti 'Komplot' seterusnya dikemaskini in sha allah.

-Assalamualaikum wbt

2 comments:

  1. Xtau yg encik masuk jugak. Kalo x bole sya tegur. Borak2 pasal mancing kan:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Admin seorang jer yang masuk...
      Takpa in shaa allah ada peluang bertemu kita jua...

      Bro dok blah mana?...
      Area geng UNITEN tue ker?...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...