28 September 2015

Trip Memancing Ke Kuala Selangor - (19.09.2015)

Pemandangan 1...
Pemandangan 2...
Pemandangan Jeti Sungai Buloh @ Jeram...
Lebih kurang 2 bulan yang lalu, Admin ada mengenali beberapa rakan memancing baru sewaktu mengunjungi rumah terbuka salah seorang kenalan pada musim Raya Aidilfitri yang lalu. Tidak sangka mereka mempunyai hobi dan minat yang sama terhadap dunia pemancingan ini. Bagi Admin yang masih mentah dalam arena ini rasa sangat berbangga kerana diberi peluang berkenalan dengan mereka yang lebih arif dan "Otai" kerana dapatlah menimba pengalaman dan belajar selok belok dunia memancing.

Admin Tiba Di Lokasi...
Kelengkapan Perang...
Alhamdulilah mukadimah yang tidak terlalu panjang untuk para pembaca blog Pancing2u yang mana menjadi blog rujukan dan sumber info maklumat berkenaan lokasi dan port memancing. Baiklah kembali kepada cerita tadi, rakan-rakan baru Admin ini boleh di kategorikan sebagai pemancing yang gemar memancing di laut-laut sekitar perairan Selat Melaka maka satu trip memancing atau 'Komplot' telah diatur dan kali ini Admin mewakili P2U Angler turut menyertai mereka.

Masa Untuk Menaiki Bot...
Pemandangan Jeti Dari Atas Bot...
Tekong Mula Bergerak Menyusur Keluar Kawasan Muara...
Disebabkan musim Monsun sudah bermula maka trip pendek merupakan alternatif terbaik bagi melepaskan rindu memancing dilaut. Biasalah akhir-akhir tahun ini kebanyakkan tekong sudah mula berehat untuk menyelenggara bot-bot mereka bagi tujuan keselamatan bersama, maka trip-trip panjang yang memakan masa tidak akan dilakukan.

"SELFIE" Paling Berisiko...Hahaha
Melepasi "Check Point" Pertama...
"Daily Fishing Trip" kali ini bertempat disekitar perairan Kuala Selangor yang mana kami akan menaiki bot di Jeti Sungai Buloh/Jeram. Jika kita dari Kuala Lumpur boleh mengikuti Lebuhraya Utara/Selatan dari Tol Jalan Duta terus sehingga Simpang keluar Kuala Selangor. Selepas simpang keluar lebuhraya tersebut, kita harus belok masuk pula ke Lebuhraya LATAR dan terus sehingga sampai di simpang tiga (3) dan ambil haluan kiri untuk ke Pekan Jeram dari situ cari 7eleven, Jeram dan jeti tersebut berada dibelakang kawasan tersebut.

Jo Dan Azim Sedang "Setting" Kelengkapan...
 "Let's Gear Up"...
Trip kali ini disertai enam (6) orang pemancing dan satu (1) tekong bot, dengan bayaran dikenakan bagi keseluruhan pakej termasuk bayaran bot, umpan Udang Lipan dan Sotong sebanyak Rm650.00. Pengangkutan dan makanan sendiri-sendiri. Admin, Abg Bany dan anak beliau, Jo, Arif Dan Azim yang akan memancing bersama pada kali ini. Kami tiba di jeti lebih kurang jam 8 pagi dan berkumpul di kawasan pasar tempat dimana nelayan mengumpulkan hasil tangkapan mereka. Banyak juga hasil-hasil tangkapan ikan yang menarik seperti Siakap, Merah, Kerapu, Gelama dan Udang dan lain-lain yang boleh dilihat di dalam pusat pengumpulan hasil tersebut. Hasil tangkapan ini akan di hantar ke pasar-pasar sekitar kawasan Kuala Selangor mengikut kata pekerja disitu.

Kapal Frigate Tentera Laut China Kelas Jiangkai II
Sekali "Beliau" Lalu Habis Bergoyang Satu Bot...
"After Shock"...!!!
Lebih kurang pukul 9 pagi, tekong yang akan membawa kami ke lubuk-lubuk sekitar perairan Kuala Selangor tiba dengan membawa umpan Udang Lipan yang telah dipesan  sebanyak 30 ekor. Selain itu umpan sotong juga digunakan kali ini untuk dipasang pada Apollo nanti. Setelah barang-barang kelengkapan di muat naik kedalam bot tekong mula bergerak menyusur keluar dari Kg. Nelayan. Pemandangan hutan paya bakau nan hijau sungguh indah dan Admin rasa sangat bersyukur kerana diberi peluang untuk menikmati keindahan dibumi Allah Swt ini.

Teknik Memasang Umpan Udang Lipan

Udang Lipan @ Umpan "Killer" Jenahak Dan Kerapu...
Teknik Memasang Umpan Udang Lipan - (Double Hook)
Admin, Jo dan Azim akan berada di bahagian hadapan bot manakala Abg Bany dan Arif bersama tekong berada di bahagian belakang bot. Walaupun bot tersebut tidak terlalu besar namun ianya sangat selesa bagi kami seramai 6 orang untuk memancing. "Rod Holder" juga turut disediakan dan dilengkapi disetiap bahagian tepi bot oleh yang demikian setiap pemancing boleh memasang 2 hingga 3 batang joran.

Cara-cara Memotong Sotong Untuk "Apollo"

Potong Bahagian Tengah - Keluarkan Isi Perut / Dakwat Hitam...
Hiris Menjadi Kepingan...
Potong Petak Dan Sangkut Pada Mata "Apollo" Anda...
Menurut kata tekong tersebut, air kali ini tidak begitu cantik kerana arusnya agak laju dan sedikit bergelora namun masih belum di tahap yang membimbangkan. Sesi memancing masih boleh di terus kan cuma pemilihan batu ladung bersaiz 14' ke atas adalah perlu sekiranya arus agak laju. Cuaca juga tidak begitu panas ekoran masalah jerebu yang melanda dan apa yang penting deruman angin masih terasa di muka kami.

Hasilnya...
Lebih kurang 30 minit perjalanan sehingga ke bahagian tengah perairan Kuala Selangor bot mula bergerak perlahan menandakan kami hampir tiba ke "Check Point" yang pertama, terdapat beberapa bot pemancing lain yang telah berada disana awal pagi dan sedang memancing.  Masa untuk melabuhkan joran yang telah siap di "Setting" semasa dalam perjalanan tadi.

Ikan Gelama...
Ikan Bolos...
Ikan Duri...
Pada kali ini Admin akan mempertaruhkan 2 set pancing yang mana satu darinya merupakan set "Heavy" dan satu lagi merupakan set "Medium Heavy"Bagi set pertama, rod jenama Okuma Andros PE 3-4 panjang 6'0'' dipadankan dengan reel Okuma Trio Baitfeeder Red Core 5000 dan Tali Sulam Ichiban Pro Hunter 60lb. Manakala set kedua pula, rod jenama Abu Garcia Tournament 7'0'' dipadankan dengan reel Tomman Silver Lion 6000 dan Tali Tangsi Tomman Performance 40lb.


Azim Dan Jo Cuba "Jigging"...
Arus agak laju dan ombak pula sedikit bergelora menyebabkan pergerakan kami agak sukar, ini kalau sesiapa yang mabuk laut pasti tumbang diawal-awal peperangan. Nasib baik pagi tadi lepas sarapan Jo dengan baik hatinya telah memberi Admin makan 2 biji pil mabuk laut. Orang cakap lebih baik kita bersedia terhadapa sebarang kemungkinan. Setelah joran dilabuhkan kini tiba masa untuk menunggu mangsa yang sudi menjamah umpan yang diberikan. Sementara itu bekalan makanan yang Admin bawa tadi dari rumah tadi dikongsi bersama untuk mengalas perut dan memberi tenaga.

Arif - Mamat Paling Sempoi!...
Abg Bany - Orang Bertanggungjawab Menjayakan Trip Ini..
Lebih kurang 1/2 jam memancing hanya berjaya mendaratkan ikan-ikan kecil seperti Gelama, Duri dan Bolos. Tiada kelibat ikan sasaran seperti Jenahak dan Kerapu, mungkin belum masa makan agaknya. Keadaan agak sepi dan tekong mula berubah tempat ke lubuk yang lain. Sauh bot digulung kembali dan enjin mula dihidupkan. Bot mula bergerak ke lokasi seterusnya.

Beri Laluan - Kapal Kontena Lalu!!!...
Sesekali apabila kapal kontena dan kapal armada perang diraja membelah lautan maka pukulan arus ombak yang  dihasilkan datang menghala ke bot kami akan mengoyangkan seluruh bot-bot pemancing menyebabkan keadaan kami diatas bot terumbang-ambing. Percikan air naik ke atas bot dan membasahkan pakaian kami, apa boleh buat pasrah sahaja.

Santai Bersama Uncle @ Tekong Kita...
Sementara menunggu joran disentap, Admin sempat "Interview" tekong bot kami. Tekong yang mesra dan mahu dikenali sebagai Uncle rupanya seorang yang peramah dan baik, seorang bangsa Cina dan merupakan penduduk asal Jeram. Menurut beliau keadaannya yang sudah berusia menyebabkan beliau tidak lagi turun ke laut dalam untuk menangkap ikan dan hanya berani membawa pemancing untuk trip memancing sahaja itupun di siang hari sahaja. kerana keadaan mata beliau sudah tidak berapa nampak. Sejak beliau berusia 20an beliau telah mula menjadi "Orang Laut" dan sudah mahir mencari lubuk ikan dan mengemudi bot miliknya. Tentang perihal keluarga pula, anak lelaki beliau merupakan seorang pemandu lori dan memiliki kedai "Halfcut" kereta. Admin merasa kagum dengan semangat beliau yang sudah di lewat usia emas ini masih turun ke laut mencari rezeki.

Pertarungan Yang Paling "Epik"...
Kawasan Pulau Berbatu...
Rumah Sang Kerapu...
Kembali kepada sesi memancing kita, beberapa ekor ikan telah berjaya dinaikkan oleh kami yang pasti Ikan Gelama merupakan ranking tertinggi setakat ini. Apabila suasana menjadi kian hambar, Uncle akan mula beralih arah mencari lubuk-lubuk yang berpotensi. Kami sempat memancing dikawasan sekitar Pulau Angsa dan pulau-pulau kecil disitu, hajat dihati ingin "Casting" menggunakan umpan tiruan namun joran tidak sesuai kerana bersaiz kasar dan berat. "Bottom" sahajalah yang termampu dilakukan.

Bot Mula Memasuki Kawasan Muara...
Subhanallah Indahnya Pemandangan...
Masyallah Indahnya Ciptaan Mu...
Kami memancing dari pagi hingga ke petang sehingga badan Admin pun sudah rasa letih, bekalan air juga telah berkurangan oleh yang demikian tepat jam 5:30 petang, Uncle mula memanaskan enjin untuk kembali ke jeti Kg. Nelayan. Kami agak berpuas hati apabila hampir satu tong Coleman yang dibawa penuh berisi hasil tangkapan. Setelah tiba di jeti, kami membahagikan hasil-hasil tangkapan sama rata.

Alhamdulilah Akhirnya Selamat Sampai Ke Jeti...
Hati-Hati Bawa Naik Hasil Pancingan Kita...
Bye-Bye Uncle - Jumpa Lagi Lain Kali...
Akhir kata, trip pendek ini memang memuaskan hati bagi kami yang sememangnya dahagakan aksi memancing. Kepada para pembaca Pancing2u jangan lupa untuk mengikuti perkembangan kami  dalam cerita yang seterusnya, terima kasih diucapkan kepada anda yang masih setia menyokong blog suka ramai ini.

-Assalamualaikum

Hasil Trip Kali Ini...

13 comments:

  1. assalamualaikum...
    nak minta no tel uncle sewa bot bole..!?

    ReplyDelete
  2. Hmmm .. penuh peti .. err ikan spesies kerapu tak ada ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takda rezeki bro...
      Silap tak tengok air pasang/surut kot...mmm

      Delete
  3. Itu bukan kapal perang diraja.. Itu kapal frigate Tentera Laut China kelas Jiangkai II. Turun time air besar ke bro? Try la main area Kelanang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro awak memang terbaik pasal boleh tau kapal perang negara mana, serious mesti otai ni!...Ok bro thanks for the info.

      Saya pun baru test perairan ni...nanti boleh komplot sekali kat pantai Kelanang ok..

      Delete
  4. Wasap no. Tel kat saya .. aziz 0136795444

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum. Ada no n nama tekong tak Admin. Terliur la plak nak pegi

    ReplyDelete
  6. Nice post, keep it up.
    Hope you are well in the current situation.
    mercury instrument
    fish mercury

    ReplyDelete
  7. Sesekali boleh try ni, alangx tgl di rawang

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...