13 October 2015

Tips Pancing2u: Pemilihan Rod Mengikut Kesesuaian..



Assalamualaikum diucapkan kepada para pembaca blog Pancing2u. Admin ada membaca sebuah artikel berkenaan penggunaan joran (Rod) mengikut kesuaiannya. Info yang dirasakan sangat bagus untuk dikongsikan bersama pembaca diluar sana yang masih tercari-cari jenis joran yang ingin dibeli. Di bawah Admin ingin kongsikan maklumat artikel tersebut. Kita gunakan teori yang mudah sahaja, seperti gambar rajah di atas.

Aksi Perlahan(Slow)

Biasanya digunakan untuk memancing ikan yang bersaiz kecil. Tetapi, boleh juga digunakan untuk memancing ikan yang bersaiz besar, cuma kesan ketika beraksi untuk ikan bersaiz besar adalah lambat untuk menaikkan ikan. Terpulang kepada para pemancing, ada yang gemar melayan ikan secara perlahan dan ada yang suka melayan ikan secara cepat. Bagi yang suka melayan ikan secara perlahan rod yang jenis perlahan seperti gambar rajah adalah lebih sesuai. Antara kelebihan rod perlahan (slow) ini ia membantu mengurangkan tekanan pada perambut, tali ibu, mata kail dan lain-lain. Akan tetapi ia lebih sesuai di gunakan untuk memancing ikan bersaiz kecil.

Aksi Sederhana (Moderate)

Berbeza sedikit dengan rod pancing perlahan (slow) iaitu ia adalah sedikit lebih keras. Perbezaannya mengikut peringkat, ianya sedikit lebih keras daripada rod pancing perlahan (slow). Ia juga memberi kesan sedikit lebih cepat daripada rod pancing perlahan (slow) apabila anda beraksi melayan ikan. Biasanya rod yang mempunyai kekuatan sederhana (moderate) seperti ini banyak kaki pancing gemar untuk menggunakannya. Maklumlah, ianya mempunyai dwi-fungsi samada menaikkan ikan bersaiz kecil dan juga ikan bersaiz besar.

Aksi Cepat (Fast)

Rod seperti ini adalah lebih sesuai digunakan untuk memancing ikan yang bersaiz besar, ia juga sesuai digunakan ketika anda pergi memancing menaiki bot, kerana biasanya ikan yang di pancing ketika menaiki bot adalah ikan yang bersaiz besar, atau pun ketika memancing di atas jeti pantai bagi anda yang gemar memancing spesies Ikan Pari yang sememangnya terbukti ganas. Jadi gunakanlah rod yang berkekuatan cepat (fast) seperti ini adalah lebih sesuai digunakan di lokasi tersebut.

Aksi Lebih cepat (Extra Fast)

Rod seperti ini pula mempunyai kekuatan yang amat tinggi ia juga sesuai digunakan untuk pemancing laut dalam. Kepada anda yang gemar memancing di laut dalam rod seperti ini adalah sesuai ketika anda berada di lokasi seperti tukun ataupun kapal karam, kerana ketika memancing ikan di kawasan seperti tukun ataupun kapal karam ada sesetengah ikan gemar membawa tali pancing anda ke kawasan yang akan menyebabkan tali pancing anda tersangkut pada tukun ataupun kapal karam. Dengan menggunakan rod yang berkekuatan lebih cepat (extra fast) anda boleh menarik ikan dengan secara paksa untuk mengelakkan daripada ikan tersebut membawa tali pancing anda ke kawasan yang akan menyebabkan tali pancing anda tersangkut. Jadi ketika memancing di kawasan tukun ataupun kapal karam gunakanlah rod yang berkekuatan lebih cepat extra fast dan pastikan kekili, tali pancing, perambut dan mata kail anda mempunyai daya ketahanan yang amat tinggi untuk menaikkan ikan secara paksa.

Jadi kepada anda yang masih dalam dilema bagaimana hendak memilih rod pancing. Boleh cuba merujuk artikel dan gambarajah tersebut. Dengan sedikit ilmu yang dikongsikan bersama dapat mengelakkan pembaca diluar sana dari pembaziran. Sekian terima kasih.

-Sumber Zon Pancing

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...