30 December 2015

Tips Pancing2u: FENOMENA KEPALA AIR

Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada para pembaca blog Pancing2u, kali ini Admin terpanggil untuk berkongsi sedikit maklumat yang diambil dari laman-laman sosial dan laman sesawang di internet berkenaan "Fenomena Kepala Air"

Baru-baru ini negara di kejutkan dengan pelbagai berita sedih di kaca televisyen dimana berlaku beberapa kes kematian yang meragut nyawa ekoran ditimpa musibah bencana alam ini. Mengikut pandangan pakar, perihal kejadian alam ini berlaku sebenarnya tidak diketahui orang ramai. Sekiranya langkah-langkah awal diambil pasti musibah dapat dielakkan. Berikut Admin P2U akan kongsikan sedikit tip menghadapi "Kepala Air" ini.


Sedikit Definisi

Kepala air atau sumber sungai bermaksud gelombang aliran air mengejut dalam kuantiti yang besar mengalir dari hulu sungai atau air terjun ke sungai utama, Lazimnya, ia berpunca daripada hujan lebat yang berlaku di hulu sungai. Aliran air ini apabila hujan sangat besar dan deras dan boleh membawa segala macam kelodak, batu dan kayu balak. Selain itu, ia akan merempuh apa sahaja halangan di hadapannya. - Wikipedia.org

Tanda-Tanda Awal
  • Keadaan langit gelap di bahagian hulu sungai (kawasan puncak bukit) disertai dengan bunyi guruh yang kuat.
  • Bunyi dentuman gerakan batu-batan atau air dari hulu sungai.
  • Air sungai berbuih dan meningkat secara tiba-tiba (kelodak, daun reput atau ranting kayu muncul dengan banyak di permukaan air).
  • Siren amaran berbunyi (di sesetengah tempat sahaja, seperti di kawasan Air Terjun Sekayu).
Gambar Hiasan
Gambar Hiasan
Mangsa Yang Terperangkap...
Gambar Hiasan
Gambar Hiasan
Apa patut buat jika ia berlaku (menyelamatkan diri):
  • Jika sedang berenang atau berkhemah,carilah kawasan yang selamat terbaik dikawasan tinggi dan jauh dari sungai.
  • Jika sedang melintas sungai kerana 'trackking', secara berkumpulan bantulah rakan yang berada ditengah-tengah untuk melintas secepat mungkin, yang belum melitas berpatah balik dan carilah tempat selamat contoh berlari naik kekawasan tinggi atau memanjat pokok yang difikirkan selamat (besar).
  • Andai kata tidak bernasib baik, berpautlah pada pokok, ranting atau apa saja dan bertawakalah atau ikut sahaja arus itu dan cari peluang untuk berenang ke tepi.
  • Jika ada mangsa yang boleh diselamatkan, gunakanlah tali atau kayu untuk menolong meraka ketempat selamat. Jangan berenang untuk menolong kerana sangat merbahaya. Ini disebabkan jika kepala air berlaku, kebiasan ia kan membawa sekali kayu atau pokok yang tumbang batu dan pasir dan ini akan megakibatkan kecederaan yang teruk jika terkena.
  • Yang terakhir mintalah bantuan pasukan penyelamat contoh SMART atau tunggu sahaja keadaan pulih kepada asal dan carilah jalan keluar.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...