12 August 2014

Tips Pancing2u: PEACOCK BASS

Peacock Bass

Peacockbass (Cichla) adalah sejenis Cichlid berukuran besar yang berasal dari Amerika Selatan. Semua jenis Cichla adalah karnivor. Ikan Peacock Bass banyak berhabitat di sungai atau danau. Mereka merupakan ikan yang hidup berkelompok dalam jumlah yang cukup banyak. Di Malaysia ia terkenal dengan beberapa nama contohnya; Ikan Raja dan PB.

Seperti pada umumnya Cichlid, Cichla juga berkembang biak dengan cara bertelur. Pasangan Cichla yang telah kawin biasanya akan membuat sarang untuk menempatkan telur telurnya. Biasanya mereka memilih bersarang ditempat yang berpasir atau berlumpur, biasanya kumpulan ini akan bersembunyi di bahagian dasaran dimana ianya lebih selesa dan tenang dari gangguan pemangsa. Peacock Bass merupakan spesies yang menjaga kawanan serta anak-anaknya, induk dewasa akan berkeliaran sekitar kawanan untuk menjaga dan melindungi kawanan.

Peacock Bass jantan ataupun betina memiliki warna yang hampir sama cantik, hanya saja yang jantan biasanya akan memiliki bonjolan didahinya.

Kini hampir semua jenis Peacock Bass telah mula diternak serta di jadikan ikan hiasan yang mana ia mempunyi nilai komersil yang tinggi. Pemeliharaan Peacock Bass cukup mudah, hanya saja ketika masih berukuran kecil ikan sukar dijaga ekoran mudah mendapat penyakit. Jadi cara rawatannya cukup sekadar dipasang alat pemanas dan air diberi garam secukupnya.

Ikan Peacock Bass juga boleh di bela di dalam kolam atau tangki akuarium di rumah, penjagaan yang rapi diperlukan agar ikan belaan tersebut sentiasa kekal sihat. Bagi sesetengah kaki 'Casting' di Malaysia, Ikan Peacock Bass merupakan salah satu ikan sasaran memandangkan daya juang serta teknik lariannya yang agak ganas. 

Berikut merupakan beberapa foto jenis-jenis Peacock Bass

2 comments:

  1. selalu dapat, tapi cepat mati bila letak dalam aquarium...kenapa ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam tuan,

      Untuk makluman kadar PH air harus diambil kira dan seeloknya biarkan ikan yang ditangkap didalam baldi berisi air dari tempat pancing ikan tersebut untuk 2-3 hari sebelum memindahkan ke dalam akuarium tuan.

      Dan pastikan terdapat pump oksigen untuk membolehkan ikan tersebut bernafas dengan cemerlang. Sekian terima kasih.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...