17 December 2014

Damai Fishing Village - (27.11.2014)

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog Pancing2u. Kali ini saya ingin berkongsi pengalaman memancing yang sangat jarang diperolehi. Trip kali ini disertai oleh Saya, Najib dan adik saya iaitu Nazri dan kami berkunjung ke salah satu kolam memancing terkenal di Johor Bahru iaitu Damai Fishing Village, Taman Perling. Kolam ini terletak berhampiran dengan Restoran Damai dan tidak jauh dari Kolam Brother dan Kolam Zul (rujuk post lepas untuk kedua-dua kolam ini). Kolam Damai telah berpindah ke lokasi baru sejak pertengahan tahun ini. Berbanding di lokasi lama, kolam pancing masa di lokasi baru kelihatan agak kecil. Selain itu, terdapat kolam pancing "Catch And Release" air masin dan air tawar. Walaupun yuran yang dikenakan lebih mahal berbanding kolam-kolam lain di Johor Bahru, Kolam Damai memang terkenal kerana ikan yang banyak, meriah dengan ikan bersaiz besar serta menjanjikan pengalaman memancing yang mendebarkan. Cuma menurut pandangan saya, air di kolam ini perlu selalu dibersihkan dengan lebih kerap.

Maklumat Bayaran
Kami tiba di kolam pada jam 3:30 petang  dan disambut dengan iklan tawaran yuran masuk hari ini. Ketika kami sedang bersiap-siap menyediakan set memancing, Najib telah disapa oleh seorang pemancing. Menurut pemancing tersebut, hari ini ikan sangat kurang menjamah umpan. Berdasarkan pengalaman-pengalaman lepas kami, jika ikan tak makan umpan waktu siang, umpan akan dijamah pada waktu malam. Kami semua menyiapkan perambut casting, saya akan menggunakan umpan Udang kopek, Najib pula ekor ikan Keli dan Nazri menggunakan Udang hidup. Ekor ikan Keli adalah umpan yang berjaya menawan ikan beraiz besar ketika lawatan risikan yang dilakukan sebelum ini.

Tawaran Yuran Masuk Yang Menggembirakan Kami
Kami memulakan buruan tepat jam 4:00 petang untuk pakej memancing selama lima jam. Agak menghairankan kerana kelihatan banyak ikan Kerapu berenang di tepi kolam. Setelah tiga jam memburu, ketiga-tiga hidangan kami suakan langsung tidak diusik oleh penghuni kolam. Kelihatan beberapa pemancing mula mengeluh terutamanya yang datang dari pagi kerana ikan tidak menjamah langsung umpan yang disajikan. Rasa marah dan tidak berpuas hati mula ditunjukkan oleh beberapa pemancing. Ada pemancing mula menyauk ikan yang berenang di tepi kolam. Saya mula merasakan ada sesuatu yang tidak kena dengan air di kolam ini setelah semakin banyak ikan berenang di tepi kolam. Mungkin juga disebabkan oleh hujan lebat beberapa hari sebelum ini yang menyebabkan tahap kemasinan air menjadi rendah.

Suasana Kolam Pancing Masa
Kolam Pancing "Catch & Release"
Dua Pemancing Tegar Dan Merupakan Ahli Kelab Kolam
Ikan Akan Dilepaskan Setiap 2 Jam
Kerisauan saya berasas apabila tauke kolam berjumpa dengan setiap pengunjung memohon maaf kerana terdapat jangkitan pada air kolam. Tauke kolam meminta semua pemancing untuk pergi ke sangkar untuk mengambil siakap sebelum pulang. Petugas kolam juga datang bertemu semua pengunjung dan menyuruh kami semua menyauk apa sahaja ikan yang ada. Semua pemancing mula meninggalkan pancing masing2 dan kolam ini secara tiba-tiba bertukar menjadi lokasi pesta menyauk ikan beramai-ramai. Nazri telah menunjukkan skill menyauknya apabila berjaya menyauk dua ekor kerapu bersaiz 2.5kg dan 3.5 kg.

Nazri Bersama Hasil Sauknya
Najib Tumpang Bergambar
Saya Bersama Hasil Tangkapan Hari Ini
Empat Siakap Sebagai Tanda Maaf Dari Pihak Kolam
Notis kolam ditutup selama dua minggu telah ditampal dan air kolam mula dikeringkan pada malam itu juga. Kami mula mengemas kelengkapan dan berkumpul di kaunter. Sekali lagi, tauke kolam dengan murah hati sudi membelanja kami minum di restoran kolam. Kami cuma mengambil 3 tin minuman ringan sambil memerhatikan petugas menjalankan tugas mengeringkan kolam. Sebelum pulang, tauke telah memberikan kami 4 ekor Siakap. Najib mengambil seekor Kerapu dan seekor Siakap manakala saya mengambil seekor Kerapu dan 3 ekor Siakap. Kesimpulannya, kami telah datang memancing pada waktu yang paling teruk tetapi membawa pulang hasil yang terbaik.

N otis Kolam Ditutup
Petugas Mula Mengeringkan Kolam
Taukeh Kolam Sedang Memikirkan Sesuatu
Saya kembali ke kolam keesokkan harinya. Saya selalu mengambil peluang untuk ke kolam yang telah dikeringkan kerana mahu melihat kedudukan kalbat. Ini penting untuk mengetahui dimana kedudukan strategik untuk menyajikan umpan pada trip memancing seterusnya. Tauke  memberitahu yang telah 2 tong besar ikan dihantar ke beberapa restoran. Memang betul apa yang saya dengar sebelum ini, saya saksikan sendiri kolam ini mempunyai banyak ikan dengan majoritinya bersaiz yang besar. Untuk pengetahuan para pemancing, Kolam Damai telahpun dibuka semula pada Ahad lepas. Terima kasih kerana sudi meluangkan masa membaca laporan saya di blog Pancing2u dan nantikan laporan seterusnya dari Selatan Tanahair.