27 June 2013

Casting Di Sentul Sport Fishing Centre - (02.06.2013)

Pada cuti hujung minggu yang lalu saya (Admin) telah pulang ke rumah kedua orang tua saya di Sentul. Sudah menjadi rutin hidup saya untuk pulang menjenguk keluarga di Sentul dihujung minggu setelah sepanjang minggu bekerja di Petaling Jaya lagi pun jarak dari rumah saya tidaklah begitu jauh. Dikesempatan ini saya sempat menjenguk-jenguk kolam pancing di sekitar kawasan. 

(Papan Tanda Masuk)
Ibarat kata pepatah "Pucuk Dicita Ulam Mendatang", alhamdulillah akhirnya saya terjumpa satu "Spot" yang menarik di Sentul. Ianya kolam air masin dan dinamakan Sentul Sport Fishing Centre. Hidupan dasar yang terdapat di kolam tersebut adalah Siakap, Jenahak, Lampam dan Lain-lain. Bayaran bagi sebatang joran pula adalah sebanyak RM64.00 deposit dan minima 3 jam manakala ikan yang berjaya ditangkap boleh dibawa pulang atau dijual kembali pada peraih yang ada berlegar-legar disekitar kawasan kolam. Umpan Udang pula 1 ekor dijual pada harga Rm1.00. Selain dari itu terdapat restoren makanan laut dan kedai-kedai santai bertujuan memudahkan pemancing untuk membeli makanan atau minuman.

(Admin Bersiap Sedia Untuk Membuat Ujian Kolam)
Setelah semua kelengkapan siap dan yuran telah dibayar saya pun bersiap sedia untuk membuat ujian di kolam tersebut, pada sesi kali ini hanya saya dari P2U Angler yang turun memandangkan ahli yang lain semua sibuk dengan urusan masing-masing. Saya diteman oleh adik yang kebetulan ingin mengikut serta melihat aksi pemancing disana. Bolehlah dia mengambil gambar aksi-aksi saya nanti andai berjaya menjerat ikan.

(Set Up Joran Abu  Tournament) 
Saya mempertaruhkan joran Abu Garcia Tournament berkekuatan 10-30lb dan berukuran 7' kaki. Manakala kekili dari Banax yang berkekuatan drag maksimum 25kg. Tali pula saya menggunakan tali tangsi berkekuatan 40 paun. Mana tahu andai terjerat makhluk dasaran yang gagah tidaklah gugup hendak bertarung dengannya. Setelah semua siap saya menggunakan teknik "Casting" dengan menggunakan umpan tiruan Udang pada mulanya.

(Teknik "Casting")
Hampir 10 balingan masih belum mendapat sambutan dari makhluk dasaran kolam Sentul ini, adakah mereka sudah kenyang atau mungkin tiada ikan disitu. Sambaran-sambaran kecil terasa ketika mengilat namun hampa apabila tali habis dikarau. Namun saya masih lagi tidak berputus asa, sekejap mengarau disini dan sekejap berpindah tempat dihujung kolam. Bak kata orang tua-tua mendapat ikan itu rezeki, dan rezeki tidak akan datang kalau tidak dicari oleh itu saya berpegang kuat pada kata-kata tersebut lalu berusaha mengilat disekitar kolam.

(Antara Pemancing Lain Yang Turut "Casting")
Kolam tersebut boleh dikira agak baik lokasinya yang mana berada di tengah-tengah bandaraya Kuala Lumpur dan terdapat penempatan-penempatan utama seperti Gombak, Selayang, Batu Caves, Segambut dan Sentul oleh itu ianya mudah di akses olek penduduk sekitar yang gatal tangan untuk memancing justeru itu tidak hairanlah juga ramai pemancing yang datang ke kolam tersebut. Tiba-tiba joran saya terasa seperti di sambar oleh ikan, kalau mengikut percaturan saya ianya mungkin seekor Siakap kerana daya tarikannya yang kuat dan pantas. Dari jauh kelihatan ia berhempas pulas ingin meloloskan diri sehingga melompat kepermukaan air. Tekaan saya tepat, setelah tali dikarau perlahan-lahan dan akhirnya saya berjaya mendaratkan seekor Siakap andaian berat 1-2 Kilo.

(Siakap Saiz Hidangan)
Disebabkan masa sudah hampir tamat dan hari pun sudah hampir malam maka saya pun mengambil keputusan untuk beredar dari situ dengan hasil tangkapan yang tidak boleh dibanggakan namun tetap bersyukur terhadap rezeki yang diberikan oleh Allah S.W.T. Pengalaman memancing di kolam Sentul ini boleh diambil kira sebagai pelengkap diri saya untuk menjadi seorang "Pro Angler" suatu hari nanti. Nantikan episod seterusnya aktiviti budak-budak P2U Angler di dalam blog Pancing2u. Terima kasih diucapkan kepada semua pembaca Pancing2u .Blogspot.com.

(Keindahan Kolam Diwaktu Malam)

3 comments:

  1. Mahal jugak kolam ikan siakap kat kolam ni...guna teknik casting ker memancing kat sini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasalah Bro, kolam Cina memang macam tue....

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...