16 June 2013

Kolam Siakap, Banting - (12.05.2013)

Setelah 2 minggu merehatkan diri dari dunia pemancingan, Kini rindu semakin membuak-buak buat budak-budak J.C.T untuk turun ke Lubuk Siakap RM3 di Banting. Setelah memilih tarikh yang sesuai untuk menjerat makhluk dasaran disana satu temujanji bersama ahli kumpulan di meterai. Seawal jam 8:00am kami berkumpul di Shah Alam untuk bersarapan pagi di Restoren Mamak sebelah KPJ, Shah Alam. Pada sesi ujian padang kali ini hanya 3 orang budak J.C.T yang turun yakni Saya (Admin), Ringgo dan Jojo. Selesai bersarapan pagi kami mulakan perjalanan ke Banting dan tiba di lokasi pada pukul 9:30am. Sudah ramai pemancing lain yang sudah berada disitu dan "Chop" tempat yang bagus-bagus. Alamak, saya berpesan kepada geng semua jangan "Membangau" sudahlah.

(Joran Abu Garcia Tournament Dan Kekili Banax Xtream 3000)
Untuk beraksi di kolam tersebut pemancing memerlukan peralatan perlindungan tubuh, dinasihatkan kepada semua pemancing untuk menyediakan topi, penutup muka, sarung tangan dan bekalan air putih secukupnya kerana keadaan di kolam tersebut yang terik dan kering almaklumlah tepi laut oleh itu bahang dari angin laut memang cukup panas. Walaupun diawal pagi cuaca sudah terik ekoran matahari sedang naik apatah lagi apabila tiba waktu tengah hari. Oleh itu persediaan awal amatlah diperlukan kerana jika tidak kulit akan terkena "Sunburn" suhu badan meningkat menjadi panas dan ini boleh merbahayakan kesihatan.


Akhirnya kami mendapat spot pilihan disebelah belakang kolam berdekatan dengan kincir angin. Ikan Siakap gemar berada di kawasan tersebut kerana peratusan Oksigen adalah lebih tinggi berbanding kawasan kolam yang lain. Lagi pun disitu terdapat rimbunan pohon-pohon bakau yang rendang untuk dijadikan tempat berteduh dari sinaran UV yang terik membakar kulit.

(Jojo Bersiap Untuk Melempar Joran)
(Teknik "Bottom" Atau Pancingan Dasar Oleh Ringgo Dan Jojo)
(Admin Testing Teknik "Bottom")
2 ragutan di terima oleh Admin dan Ringgo diawal labuhan umpan, namun semuanya rabut. Mungkin mata kail tidak "Bold" dan hanya tersangkut sipi-sipi di mulut ikan. Tekanan rasanya bila ikan rabut tetapi tidak mengapa kerana masih awal lagi untuk kami mengalah. Setelah menunggu hampir 30 minit tiba-tiba joran Ofmer Infinity milik Jojo bergetar kuat menandakan ada mangsa yang telah terjerat. Setelah dikarau dengan perlahan akhirnya Jojo telah berjaya menaikkan Siakap pertama dalam ujian padang kami kali ini.

(Siakap 1st Pembuka Tirai)
Semangat kami untuk mendapatkan ikan semakin membuak-buak setelah Jojo berjaya memperoleh hasil yang pertama. Umpan Udang semakin kerap ditukar kerana sering kali hancur dibelasah anak ikan yang mengganggu. Hasil "Casting" juga turut menyumbang kerosakkan pada umpan yang dipasang. Udang tersebut terpaksa dikopek kulit kerana apabila Udang tersebut telah mati Siakap lebih tertarik dengan Udang yang telah di kopek kulitnya. Macam-macam karenah juga Siakap ini.

(Lesen 1st Buat Joran "Prawn Stick" Admin)
Saya menjerat dengan menggunakan 2 joran pada sesi kali ini, satu Abu Garcia Tournament 10-30lb manakala satu lagi Joran X-Puyu 7-13lb a.k.a "Prawn Stick" yang mana saya sengaja turunkan untuk mendapatkan lesen baginya. Alhamdulilah "Pucuk Dicita Ulam Mendatang" joran X-Puyu saya mendapat sambaran dari Siakap, bertarung jugalah disebabkan joran tidak begitu mantap almaklumlah joran Udang. Setelah diheret ketepi saya berjaya menaikkan Siakap dan mendapatkan lesen untuk joran tersebut. Ringgo pula mengalami masalah teknikal ekoran tali tangsinya yang sering terkeluar dari kekili Shimano Accortnya. 

(Gewang Selaman Dari Strike Pro Turut Diuji)
Kemudian kami bertukar port ke hujung kolam dan cuba untuk "Casting". Alhamdulilah, setiap kali saya melontarkan joran saya menerima sambaran dari Siakap. Umpan yang digunakan hanyalah Udang Kopek. Waktu petang membuatkan Siakap sedang lapar memburu apa sahaja yang berada dilaluannya, nasib saya pula sangat baik kerana tiap kali lontaran dibuat pasti bersambut. Sehingga tidak terlarat bahu ini untuk menarik makhluk dasar yang "Frenzy" ini. 

(Hasil "Casting" 6 Ekor Siakap Berjaya Ditewaskan)
Menjelang ke Petang, saya telah memperoleh 6 ekor, Ringgo 2 ekor dan Jojo 1 ekor, cukuplah untuk sesi kali ini. Lepas sudah gian untuk mendapatkan Siakap dan tiba masa untuk kami pulang. Apa yang penting masing-masing tidak pulang dengan tangan kosong. Cuma kami terpaksa melalui "Tol" untuk membayar ikan-ikan yang telah didapat. Saya dikenakan sekitar Rm47.00 bagi 3.75kg ikan. Bolehlah, sama juga kalau dikira-kira andai memancing dikolam yang dikenakan deposit cuma apa yang berlaku disini adalah deposit hanya Rm3.00 dan berat ikan diguna pakai untuk timbangan.

(Bangga Dengan Hasil Masing-Masing)
Akhir sekali, Admin ingin mengucapkan terima kasih kepada budak-budak J.C.T kerana sudi turun memancing dan kepada para pembaca Pancing2u yang sudi mengikuti perkembangan kami. Nantikan cerita berikutnya, insyaallah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...