27 August 2013

Kolam Green Paradise (GP), Rawang - (15.08.2013)

Dalam menghabiskan cuti hari raya ini, saya (Admin) telah mengaturkan beberapa trip untuk memancing di kolam-kolam sekitar kawasan tempat tinggal. Sepanjang cuti 1 minggu tersebut saya telah meluangkan masa menduga makhluk dasaran di beberapa kolam antaranya Kolam No. 2 Sea Lion, Kolam Jugra Sport Fishing dan Green Paradise (GP), Rawang.

(Kolam Yang Lengang)
Dalam menghabiskan cuti hari raya ini, saya (Admin) telah mengaturkan beberapa trip untuk memancing di kolam-kolam sekitar kawasan tempat tinggal. Sepanjang cuti 1 minggu tersebut saya telah meluangkan masa menduga makhluk dasaran di beberapa kolam antaranya Kolam No. 2 Sea Lion, Kolam Jugra Sport Fishing san Green Paradise (GP), Rawang.

(Banax Xtream GT 3000 dan Abu Tourmanent SX)
Ada yang kumpau, ada yang membangau, dan ada juga yang rabut. Tidak dapat dinafikan yang bukan setiap kolam saya pergi saya akan berjaya mendaratkan ikan cuma apa yang saya fokus untuk dititik beratkan adalah ilmu yang diperoleh antaranya teknik memancing, ekologi setiap kolam tersebut, corak pemakanan dan diet ikan-ikan tersebut malah info dari "otai-otai" kolam dalam memilih kekili, tali dan rod juga harus diambilkira. Almaklumlah saya ini budak baru belajar, pandangan dan nasihat dari pakar kolam harus dipelajari.

(Berjaya Mendaratkan Siakap Juvinil 1.6KG)
Pada sesi kali ini saya telah turun ke GP, Rawang untuk mencuba nasib. Disebabkan masa agak terhad dan kadar kewangan selepas menyambut hari raya berkurangan saya hanya memancing selama 2 jam pada kadar Rm40.00. Saya hanya berserah kepada Allah S.W.T andai kata sesi kali ini pulang kumpau juga. Saya tiba dikolam tersebut pada pukul 1.20pm dan kelihatan orang berkurangan disana kerana hari tersebut merupakan hari bekerja. Apa yang kita sedia maklum, apabila orang kurang memancing bermakna taukeh kolam secara automatiknya akan melepaskan ikan tidak banyak.

Walau bagaimana pun itu tidak mengoyahkan saya untuk turun beraksi di kolam tersebut. Pepatah mengatakan "Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan". Saya akan tetap menggagahkan diri dan berusaha untuk membawa pulang ikan pada hari tersebut. Karauan demi karauan dilakukan namun masih tidak mendapat sebarang getuan dari sang penghuni kolam. Kejadian sangkut di celah-celah batu itu kerap berlaku. Umpan Udang sudah 5 ekor ditukar, asal biar bottom sahaja Udang mati ekoran dibedal anak ikan Lampam yang ada dikolam tersebut.Ini menambahkan lagi stress saya sebab harga seekor Udang bukannya murah Rm1.00.

Kini waktu memancing semakin tenat dan sudah sampai ke penghujungnya, sudah hampir 2 jam. Tiba-tiba ada seorang pemancing yang ingin dikenali sebagai Abg Sani datang ke port saya memancing dan kami pun layan borak tentang pengalaman dan berkongso ilmu serta teknik memancingnya. Abg Sani berasal dari Kelantan dan sudah biasa memancing di kolam tersebut, katanya pada hari tersebut dia cuti sebab semalam dia dah berjaya menaikkan 7 ekor ikan di situ. Dia juga memberitahu ada sebuah kolam pancing yang ada di Pulau Carey yakni Kolam Pancing Loong Sang. Kolam tersebut mempunyai makhluk dasaran yang bersaiz gadang dan sesuai jika ingin merasa tarikannya.

Banyak ilmu saya berjaya peroleh darinya dan sedang berborak-borak tiba-tiba saya menerima getuan dari sang penghuni dasaran, tengok gaya macam seekor Siakap. Abg Sani menyuruh saya melepaskan tali dan mengetatkan drag sedikit, ikan sudah terjerat san saya mengawal pergerakan ikan tersebut agar tidak terlepas. Apabila tiba di tepi kolam tangguk digunakan untuk menyauk ikan dikuatiri rabut dari tali memandangkan ikan bergerak ganas bila tiba dipermukaan kolam. Alhamdulilah saya berjaya mendaratkan seekor Siakap berat berukuran 1kg. Nasib baik disaat akhir ada ikan yang sangkut, memang rezeki saya pada hari itu.

(Brader Indon Siang Ikan)
Apa yang bagus disini ada disediakan perkhidmatan menyiang ikan yang ditangkap dan pemancing hanya dikenakan bayaran Rm2.00 sahaja. Akhir kata dari saya, terima kasih diucapkan kepada pembaca Pancing2u kerana sudi meluangkan masa membaca aktiviti memancing disini. Tidak lupa juga saya ingin mengucapkan "Selamat Hari Raya & Maaf Zahir Batin".

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...