10 August 2013

Kolam Pancing Sealion No. 2 - (10.08.2013)

Assalamualaikum wbt,

Terlebih dahulu saya (Admin) ingin mengucapkan "Selamat Hari Raya & Maaf Zahir Dan Batin" kepada semua pembaca blog Pancing2u memandangkan bulan Syawal telah tiba. Mungkin ramai sedang berseronok meluangkan masa bersama keluarga dengan pulang ke kampung menyambut hari lebaran dan tidak lupa juga kepada rakan-rakan P2U Angler yang masih beraya bersama keluarga mereka. Pada hari raya ke 3, saya telah sempat turun ke Kolam No. 2, Sealion bersama adik untuk cuba nasib disana.

(Pemandangan Kolam No. 2 Sealion, Port Klang)
Tiba pada pukul 11.46am di lokasi dengan mengambil laluan dari KESAS terus ke Perlabuhan Klang. Lebih kurang 1 jam jarak perjalanan, disebabkan tersilap jalan. Setibanya di kolam tersebut terdapat ramai pemancing otai sedang mengadu nasib bertarung dengan makhluk dasaran disana membuatkan semangat saya membuak-buak. Walaupun umat islam masih menyambut hari raya aidilfitri namun kolam tetap penuh.

(Senarai Makhluk Dasaran Yang Terdapat Dikolam)
Terdapat pelbagai jenis ikan ada di kolam no. 2 ini, mengikut senarai ikan yang diletakkan dipintu masuk kolam tersebut. Yuran bagi sebatang joran adalah sebanyak Rm18.00 tetapi pemancing harus mengambil waktu minimum selama 3 jam yakni Rm54.00 dan meletakkan deposit sebanyak Rm100.00. Umpan Udang ada dijual di kolam tersebut dengan harga Rm1.00 seekor.

(Salah Pilih Port)
Setelah bayaran dibuat, saya terus mencari port-port untuk meletakkan beg dan "Tackle Box" serta memasang senjata. Setelah siap "Setting" saya melabuhkan umpan kedalam kolam dan mula menggunakan teknik "Bottom" bagi joran Abu Tournament manakala sebatang lagi joran dipasang dengan menggunakan set "Casting" saya untuk sesi mengilat.

(Layan Bottom Sahaja)
Diawal sesi pemancingan saya merasa sedikit getuan dan sambaran di hujung joran saya, tetapi rabut pula akhirnya. Kecewa juga kerana pada fikiran saya ianya tentu seekor Jenahak Gadang memandangkan rata-rata pemancing menaikkan Jenahak dikolam tersebut. Balingan demi balingan dibuat namun semuanya tidak menbuahkan hasil, mungkin teknik yang digunakan tidak betul sebab ikan memang banyak dilepaskan oleh taukeh kolam tersebut.

Faktor suhu air dan angin telah saya kaji dan semuanya dalam keadaan baik tetapi ikan masih tidak mahu menyambar umpan Udang yang dihidangkan. Apa yang dapat diperhatikan pemancing disana menggunakan isi ikan tamban, Selar dan Kembung. Mungkin makhluk dasaran disini biasa dengan umpan ikan yang telah dipotong sehingga udang tidak lagi menjadi diet utama mereka.

Masa 3 jam tidak cukup bagi saya lalu ditambah kepada 4 jam, tetapi masih lagi tiada hasil untuk dibawa pulang. Akhirnya saya redha terpaksa pulang dalam keadaan "Kumpau" dan amat mengecewakan. Nampaknya tiada rezeki untuk sesi kali ini, kempunan lagi hendak mendapatkan lesen Kerapu dan Jenahak. Sekian sahaja cerita untik kali ini semoga bertemu lagi disesi akan datang.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...