29 December 2013

Tips Pancing2u: Jenis-Jenis Gewang Dan Aplikasinya

Assalamualaikum wbt diucapkan kepada para pembaca Pancing2u. Pada kali ini saya akan memaparkan artikel berkenaan jenis-jenis gewang yang perlu anda ketahui. Ramai diantara kita yang masih tidak arif dalam penggunaan gewang serta masih tidak mengenali jenis gewang yang bersesuaian ketika ingin menjerat spesies yang disasarkan.

Kita sedia maklum terdapat ribuan gewang-gewang di pasaran semasa yang dijual. Ia juga datang dalam pelbagai saiz serta harga bergantung kepada penggunaannya oleh itu bagi mereka diluar sana yang masih baru dalam dunia memancing ini, tips dibawah serba sedikit dapat membantu anda dan memberikan gambaran akan jenis-jenis gewang.


Topwater (Permukaan)
Gewang jenis ini berfungsi di atas permukaan air seperti Popper dan Gewang Jenis Pensil.

Floating (Terapung)
Gewang jenis ini akan berada didalam air semasa dikarau dan ia akan terapung ke permukaan air apabila karauan berhenti.

Suspend
Gewang jenis ini pula akan berada di dalam air semasa dikarau, tetapi apabila ianya berhenti dikarau ia tetap akan berada di posisi tetap dan tidak akan terapung dan tidak akan tenggelam.

Sinking (Tenggelam)
Gewang ini juga akan berada di dalam air apabila dikarau, tetapi akan tenggelam ke dasar jika ianya berhenti dikarau.

Deep Diving Minnow (Selaman Dalam)
Gewang jenis ini pula akan menyelam lebih dalam mengikut spesifikasi yang dibuat oleh pengeluar. Jenis ini mudah dikenali dengan melihat lidah (Bib) yang panjang. Semakin panjang lidah gewang tersebut semakin dalam gewang ini mampu menyelam.

Vibration (Bergetar)
Gewang ini selalunya tidak mempunya lidah (Bib). Apabila dikarau gewang ini akan bergetar. Kebanyakkan model jenis ini adalah jenis tenggelam (Singking) apabila ia berhenti dikarau.

Jig / Metal Jig / Micro Jig
Aplikasi gewang ini pula berlainan sedikit dengan yang lain, dimana jenis ini akan dibiarkan tenggelam ke dasar dan kemudian dikarau ke atas sambil dihenjut-henjut agar kelihatan anak ikan yang sedang tercedera. Jenis ini sesuai untuk memburu ikan di perairan yang dalam dan juga boleh digunakan di tempat yang cetek.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...